Sunday, June 29, 2008

PKR, sama macam UMNO

Tersiar dalam Sinar harian, Ahad 29 Jun, 2008 muka N14


Oleh Dr Aisar Yee Abdullah

Tindakan lebih dari 20 Ketua Bahagian PKR Selangor atau wakil mereka berkumpul dari tengah hari hingga 7 malam beberapa hari yang lalu untuk menyuarakan ketidakpuasan hati mereka di depan Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Penasihat parti itu mengingatkan kita balik akan adegan yang biasa kita tonton diperlihatkan oleh UMNO.

Laporan akhbar menunjukkan lebih dari 100 orang dari kalangan itu dan penyokong mereka berhimpun kerana ingin membantah kegagalan mereka dilantik sebagai anggota majlis kerajaan tempatan. Laporan menunjukkan bahawa Ketua Bahagian Sabak Bernam, Dr Badrul Amin Bahron berkata sebahagian anggota tidak berpuashati dengan pemilihan yang dilakukan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Khalid dikatakan lebih mengutamakan golongan professional berbanding mereka.

“Mereka ini berani berdepan dengan semburan air dan tindakan polis dan telah begitu setia dengan PKR tetapi mereka sekarang diketepikan.” Dia mendakwa tidak memperjuangkan itu untuk dirinya tetapi bagi pihak orang lain yang mengikutnya perlu dilayan dengan lebih baik lagi.

Berdasarkan kenyataan di atas yang dibuat oleh Badrul Amin nyata sebahagian pemimpin PKR mengharapkan dan mahu diberi imbuhan hasil dari ‘pengorbanan’ mereka selama ini. Mereka ini dikatakan telah sanggup berhujan dengan air gas yang dilepaskan oleh pasukan polis simpanan persekutuan dan ada di antaranya dibelasah sampai luka-luka dan berdarah sewaktu berdemonstrasi di zaman awal reformasi.

Badrul juga menyebut tentang penggantungan jawatan seorang pegawai kanan Khalid sebagai satu lagi contoh di mana seorang penyokong setia diketepikan. Mengikut beliau, orang yang bekerja keras untuk parti tidak diberi layanan setimpal. “Orang yang digantung jawatan itu tidak pun dipanggil untuk membela diri.” Dia mendakwa.

Orang yang dimaksudkan oleh Badrul ialah Yahya Sahri, mantan pegawai petugas khas MB Selangor. Penggantungan Yahya telah menambah kemelut yang dihadapi oleh PKR Selangor. Yahya telah bertindak meletak jawatan sebagai pegawai khas MB dan sebagai Setiausaha Agung PKR Selangor. Yahya telah menyatakan bahawa dia tidak akan menarik balik perletakan jawatan itu dan pada masa yang sama menyuarakan rasa tidak percaya kepada kepimpinan Khalid sebagai ketua PKR negeri itu.

Rakan kongsi PKR di dalam pentadbiran kerajaan Selangor, Pas melalui cabang pemudanya, telah melahirkan rasa kecewa dengan tindakan penganjur sambutan 100 hari pemerintahan kerajaan campuran PR di negeri itu yang memasukkan wang sumbangan syarikat-syarikat swasta untuk program itu ke dalam akaun PKR. Ketua Dewan Pemuda Pas Selangor, Sallehan Mukhyi melahirkan rasa khuatir perkara seperti itu berulangan dan boleh melibatkan jumlah yang lebih besar lagi kelak.

‘Penyalahgunaan’ wang kutipan itu telah dibongkar oleh Mohamad Ezam Mohd Nor mantan pemimpin pergerakan pemuda Parti Keadilan yang mendedahkan wang sumbangan tersebut telah dimasukkan ke dalam akaun parti sedangkan surat yang dikeluarkan kepada syarikat swasta untuk memohon sumbangan dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar Selangor. Yahya melalui kenyataannya yang disiarkan oleh Sinar Harian pada Jumaat 27 Jun kelmarin menyifatkan tuduhan Ezam itu sebagai bohong dan mengatakan ‘biarlah Allah yang menentukannya’ sama ada ia benar atau bohong. Mengikut Yahya, surat yang dikeluarkan itu bukannya menggunakan kepala surat dari jabatan MB tetapi sebaliknya dari pejabat PKR.

Amalan menderma kepada parti yang memerintah kerap dilakukan oleh banyak kalangan yang ingin mengumpan pihak berkuasa itu untuk diberi layanan selesa apabila masa tiba nanti. Derma-derma ini yang boleh dianggap untuk mewujudkan dan meningkatkan 'political fund' dan digunakan untuk kepentingan parti seperti meluaskan pengaruh dan mengekalkan kuasa. Pihak yang menderma hanya berminat untuk menderma kepada parti yang berkuasa sahaja dan tidak kepada parti pembangkang.

Sementara itu, Ketua Pembangkang di DUN Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo meminta polis menyiasat Abdul Khalid di bawah kes pecah amanah jenayah. Khir berkata, siasatan itu perlu dilakukan kerana tindakan Khalid itu tidak sepatutnya berlaku kerana sambutan berkenaan merupakan acara yang dianjurkan oleh kerajaan negeri yang memberikan peruntukan penganjuran sebanyak RM200,000. Mengikut Khir, tindakan mengutip sumbangan untuk akaun PKR seolah-olah menunjukkan parti itu cuba mengambil kesempatan daripada sambutan tersebut bagi mendapatkan sumber kewangan.

Ramai pasti, apa yang dilakukan oleh PKR itu bukanlah sesuatu yang baru diamalkan oleh sebuah parti kerajaan. Amalan ini adalah lumrah dan dilakukan oleh banyak pemimpin negeri sebelum ini. Bezanya, mereka lebih 'discreet' dan bertindak lebih rapi. Lagipun, tiada sungutan ramai dibuat kerana perbuatan itu memenag dijangka dilakukan dan semacam ‘dihalalkan’ pada masa dulu. Hanya, dengan PKR, perbuatan itu dianggap salah kerana imej bersih dan telus sentiasa menjadi laungan mereka dan perbuatan seperti itu di masa lalu dikutuk.

Khalid terpaksa berhempas pulas untuk memberi imej bersih kepada kerajaan pimpinannya. Sebelum ini kerajaan beliau digugat dengan isu seorang pegawainya bertindak menulis surat kepada majlis tempatan menyokong pemberian tender perkhidmatan kepada beberapa syarikat tertentu. Laporan sebelum ini menyebut beliau sebagai berkata tidak tahu menahu dengan tindakan pegawainya dan beliau telah meminta BPR menyiasat. Beliau kemudiannya telah meminta BPR menempatkan pegawainya di pejabat beliau.

Tuduhan Ezam terbaharu ini menyebabkan beliau sekali lagi terpaksa membuat penjelasan. Beliau mengaku bahawa sumbangan-sumbangan dari syarikat swasta itu telah tidak dimasukkan ke dalam akaun kerajaan negeri. Beliau mengumumkan bahawa sumbangan itu tidaklah seberapa. Persoalan berapa yang dipungut itu tentunya bagi ramai tidak penting. Persoalannya, mengapa wang itu disalir ke tempat lain.

Pergeseran merebut jawatan, pertelingkahan kerana merebut ‘harta tawanan perang’ seperti jawatan-jawatan dalam majlis daerah tempatan atau dilantik sebagai pengarah-pengarah badan berkanun atau syarikat korporat milik kerajaan jarang kedengaran terjadi di Kelantan sungguhpun Pas memerintah di sana selama hampir dua puluh tahun. Para pejuang Pas tidak banyak mengharapkan imbuhan kewangan atau jawatan dari titik peluh perjuangan mereka. Perebutan menjadi anggota majlis kerajaan bukanlah keutamaan mereka.

Perkara sama juga tidak kedengaran berlaku di Pulau Pinang di mana DAP menjadi tunggak kerajaan PR. Malah, pimpinan DAP telah melantik individu-individu dari parti BN untuk mengisi jawatan-jawatan penting dalam negeri. Tidak kedengaran timbul tuduhan bahawa Lim Guan Eng lebih mengutamakan 'orang musuh' dari penyokong DAP sendiri. Tindakan bijak Lim Guan Eng itu telah sebenarnya mengkucar-kacir kestabilan parti Gerakan dan MCA. MCA dan Gerakan telah kehilangan beberapa pemimpin negeri dan kebangsaan yang akhirnya menyertai DAP. Mereka yang dilantik oleh Guan Eng ini pada mulanya mendapat bantahan parti kalangan BN tetapi orang yang dilantik memilih untuk menolak parti asal mereka lalu menyertai DAP.

Kita dapati, semangat yang ditunjukkan oleh DAP dan Pas tidak kedapatan pada PKR. Baru tiga bulan memerintah sebuah negeri, sudah mula bergeseran. Niat murni untuk berkhidmat kepada rakyat sebagai satu amal jariah dilupakan. Jawatan jugalah yang menjadi perhitungan dan buruan. Desakan agar mereka yang setia berjuang, yang pernah masuk penjara, yang pernah tercedera dipukul oleh belantan polis harus diutamakan berbanding para profesional bukanlah satu tuntutan yang bijak.

Pergeseran itu telah memaksa penasihat partinya, Datuk Seri Anwar yang baru saja menjejakkan kaki ke tanahair sekembali dari Madinah al-Munawwarah meluru ke pejabat di Petaling Jaya dikatakan menggambarkan betapa seriusnya keadaan yang melanda parti itu. Satu mesyuarat khusus diadakan untuk mebincang kemelut dihadapi oleh PKR Selangor yang diantaranya mebincang tuntutan agar Khalid meletak jawatan.

Sungguhpun, mesyuarat telah berakhir dengan suasana aman damai di mana tuntutan terhadap Khalid telah ditarik balik, timbulnya pertelingkahan merebut jawatan, mengesyorkan orang-orang tertentu diberi kemudahan mendapatkan tender dan perbuatan memungut nama atas nama kerajaan negeri (dakwaan Ezam) tetapi tidak memasukkan derma itu ke kantung perbendaharaan negeri adalah suatu perbuatan yang tidak diharapkan datangnya dari sebuah parti bernama PKR.

Sesuatu yang positif setakat ini ialah Khalid kelihatan sebagai seorang yang ikhlas dalam melaksanakan tugasnya. Tindak tanduk pegawainya adalah di luar pengetahuannya. Sebaik saja mengetahui wujudnya kesalahan-kesalahan tersebut, Khalid bertindak pantas. Beliau berjanji akan memperbetulkan keadaan. Belaiu telah pun bertindak menggantung jawatan orang yang beliau yakin telah menyebabkan salah laku di dalam pentadbiran. Selagi Khalid bertindak pantas mempastikan pentadbirannya terus dijalankan secara telus dia tidak perlu berasa gusar. Apa pun demi keadilan, Yahya perlulah diberi peluang membela diri. Betapa ghairah Khalid mahu dilihat ingin mengekalkan wibawa kerajaannya, dia perlu adil kepada setiap orang, yang dituduh dan yang menuduh.

Para kepimpinan PKR hendaklah mempastikan bahawa parti itu berbeza dengan imej yang ada pada UMNO. Orang sentiasa akan membandingkan PKR dengan UMNO kerana parti itu sendiri terlahir dari serpihan UMNO. Kalau tidak, pasti orang akan menganggap bahawa tiada bezanya parti itu dengan UMNO dari segi warna, bulunya, fe'elnya dan makanannya. PKR hendaklah pandai belajar mengikut teladan yang ditunjukkan oleh PAS dalam menangangi jawatan dan harta yang diamanahkan oleh rakyat. Pastikan tiada di kalangan PKR yang begitu cepat belajar ‘trick’ bagi membolehkan mereka membuat kekayaan melalui pentadbiran negeri. Singkirkan mereka sebelum mereka membuat kerosakan imej yang lebih teruk kepada PKR dan memberi ilusi negatif kepada rakyat yang memilih PR dalam pilihan raya lalu. PR perlu membuktikan bahawa pentadbirannya adalah bersih, telus dan berwibawa.

Setakat ini, tidak banyak kedengaran cakap-cakap buruk tentang pentadbiran Pas di Kedah, Kelantan dan Perak, serta pentadbiran DAP di Pulau Pinang. Kita sedar PKR berkeadaan malang kerana syak wasangka ramai terhadapnya tinggi sedangkan perasaan itu tidak diberikan kepada Pas dan DAP. Namun, inilah cabaran yang ada pada PKR dan dia tidak boleh pada mana-mana masa membiarkan seekor kerbau membawa lumpur yang menyebabkan semua yang lain turut terpalit. Cabaran bagi PKR adalah tinggi tetapi kalau ia lulus, bererti masa depan BN terus gelap dan gelap.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home